Как да оценим бизнеса, който продаваме или искаме да купим
2022-06-17
Да оцените бизнеса, който притежавате, е вълнуващо, защото това означава, че сте постигнали много и вече сте готови да надградите своето финансово начинание. Това означава, че правите следващата си голяма стъпка в живота, но все още не знаете колко пари ще имате, когато я осъществите. Има всякакви начини да оцените своята работа си, повечето от които са свързани с емоциите Ви и как се чувствате спрямо това, което правите. Тук повечето предприемачи допускат грешки, защото нямат реална преценка за стойността на това, в което са вложили парите си. Често пъти хората се подвеждат по съветите на други или пък взимат сами грешните решения, повлияни от бързият успех, който са постигнали. По този начин те трудно могат да оценят това, което притежават и управляват.
Ще Ви дадем 4 общоприети начина, които ще Ви помогнат за определяне на правилната цена и оценката на това, което притежавате.
1. Метод на възвращаемост на инвестицията
Този подход третира самия бизнес метафорично казано като вид черна кутия с изход. Резултатът е възвращаемостта на инвестициите (ROI).
Да речем, че държите сервиз за ремонт на автомобили. При този подход всъщност няма значение какво ремонтирате – дали са автомобили, компютри или нещо друго, важно е да изчислите Вашата годишна нетна печалба минус вероятната заплата, която да трябва да заплатите на някого, който е Ваш служител или сте го аутсорснали.
Вашата годишна нетна печалба е това, което остава, след като платите всички разходи, сред които данъци, наем, разходи за стоки и заплати и други.
Трябва да приспаднете всичко това от продажната цена на бизнеса Ви, защото потенциалният клиент, който има интерес към Вашия проект като инвестиция, трябва да знае какво би оставало годишно на фирмата като печалба.
Слабост на метода на ROI
От гледна точка на инвеститора това може да е най-обективният метод за оценка. Един от проблемите при него е, че купувачът, който търси възвращаемост на инвестицията си, няма да може да предположи, че може да наеме някой, който ще постигне подобни резултати. Това може да направи малък бизнес с отлична репутация и харизматичен собственик труден за оценяване, тъй като купувачът не може да разчита, че ще наеме също толкова изключителен мениджър, който да Ви замени.
Добре е да се оценят действителните парични разходи – амортизация – пари, които не трябва да плащате, когато купувате директно нещо, което ви допада, като лихви по дълга и данъци, които не са вътрешни разходи, каквито са материалите, но са обществено задължение, което се изисква пропорционално от всички фирми във Вашия град или област.
2. Метод за продажби на сравними бизнеси
От друга гледна точка, няма значение какво е Вашето ROI: Вашият труд струва толкова, колкото някой е готов да плати за него. Начинът, който се доближава най-близо до определянето на това, е като погледнете какви други дейности, подобни на Вашия и разположени в същия или сходен, са се продали наскоро, което в кръговете на недвижимите имоти се наричат сравними.
Слабост на сравнимия метод
В известен смисъл това е страхотен подход, защото Ви дава представа в реалния свят колко реално струва бизнес като Вашия. Проблемът с него е, че предприятията – и особено малките предприятия – всъщност не си приличат много едно с друго. Начинът, по който този човек в съседния мол управлява своя франчайз за спортни обувки може изобщо да не е такъв, какъвто Вие сте водили в своя, така че рентабилността ще бъде различна, както и ценностите на двата бизнеса.
Увеличаването на проблема с намирането на добри сравними фактори е фактът, че инвестициите варират по стойност във времето. Това, което е струвал един проект преди 5 или повече години, не Ви казва колко струва Вашият сега. Намирането на скорошни сравними понякога може да бъде трудно и дори невъзможно.
3. Подходът на индустриалната формула
Много уебсайтове за финансови информационни услуги имат налични начини за ценообразуване на Вашия въз основа на „правилото на палеца“ за Вашия конкретен проект. Например, едно препоръчително правило за оценка на ресторантите е, че печелившият ресторант струва два до три пъти на годишната печалба. По същия начин стои въпросът и за оценка на уебсайтът, който притежавате.
Слабост на подхода на индустриалната формула
Слабостта на този подход става очевидна, когато разгледате и сравните два ресторанта, които имат различни активи. Единият може да бъде ресторант от висок клас с кухненско оборудване, чието замяна ще струва 200 000 долара, а другият - изключително печеливш, но намиращ се но със значително по-скромно оборудване. Подходът на индустриалната формула не отчита тази разлика.
4. Подход на стойността на активите
Този подход започва със сумиране на стойността на активите на Вашата инвестиция. Той предоставя полезна информация – прави разлика между стойността на ресторант от висок клас със скъпо кухненско оборудване до малко, но вървежно ресторантче със сравними печалби.
Но каква е стойността на един актив? Това за което бихте могли да го продадете или колко ще струва замяната му?
В много предприятия стойността на актива зависи от местоположението му в рамките на дейността, с която се занимавате. Когато го премахнете от бизнеса и го продадете като общ артикул, стойността пада, понякога драстично. Подходът също не добавя стойност за „добра воля“. Независимо от това, отчитането на стойността на активите е подходящо в много случаи, особено ако бизнесът притежава ценни търговски марки, патенти или авторски права.
Кой начин е най-добър за Вас?
Когато обмисляте как да оцените своята работа, наистина не е нужно да решавате кой от тези четири начина е най-добрият – всички може да имат плюсове или минуси! Най-важното е да не се отказвате и да бъдете упорити.
Опитайте грубо да изчислите подходяща продажна цена, като използвате всеки от тези подходи. Преминаването през процеса на изчисление за всеки метод ще Ви разкаже много за това колко добре отговаря на Вашата дейност. Например, като използвате подхода за възвращаемост на инвестициите, можете да определите, че вероятната стойност на Вашия бизнес е 500 000 лева. Но Вие също притежавате търговската марка за името и логото на Вашия ресторант, което потенциално прави възможен франчайзинг. Така че добавете още пари и от този факт.
Ако подходът на индустриалното правило предполага значително по-ниска цена, може да е подходящо да намалите цената си донякъде в отговор. От друга страна, ако човекът, който има подобен онлайн магазин например продаде лесно подобен уебсайт за повече пари, повишете отново цената си, за да отчетете тази сравнима продажба.
Продайте Вашия бизинес или купете разработен бизнес на www.kpd.bg
Обратно