Кога и в какво състояние да продадем бизнеса
2010-03-24
Във всеки един етап бизнесът е продукт. Той има цена.
Бизнес може да се предложи за продаване във всеки един момент от съществуването, във всеки етап от жизнения му цикъл. Просто необходимо е да се анализира състоянието на дейността и ако има възможност, да се предприемат подготвителни (подобрителни) мероприятия - за повишаване на цената. Няма правило, няма формула. Всичко е възможно.
Понякога цената е различна - и зависи от състоянието на бизнеса. Различни са и мерките, които могат да подобрят предлагането му и да повишат цената.
Продаване на бизнес в начален етап
В този етап бизнесът няма свое стабилно място на пазара и той трудно може да бъде продаден изгодно. Защото е пренатоварен с очаквания, с мечти. Все още много от измеренията му са само предначертани, а пътят към реализацията - едва наченат. За сметка на това възможностите за развитие създават предостатъчно позитивна енергия. Все още нищо не е похабено, нищо не е износено. В подобни случаи цената, която пазарът може да приеме е близко или по-ниско от реалната му стойност - все пак купувачът поема риска за въвеждането и за развитието му.
Продавачът на бизнес в начален стадий неизбежно включва в цената и част от въжделенията си, с които е започнал, част от мечтите си. За колко ще успее да ги продаде, зависи от неговата убедителност. И от способността на купувача да ги оцени.
Когато продавате бизнес в начална фаза, задължително предлагате и мечти.
В представянето на такава дейност преобладаваща част заемат възможностите, потенциалните възможности за развитие. Заедно с дейността се предлагат и надеждите. Поради тези причини, цената на дейността в етап на въвеждане не се базира на реални, а на очаквани стойности. Затова при преговорите първоначалните позиции на продавача и на купувача са доста раздалечени. Иска се търпение, за да се стигне до споразумение.
В подобен случай подлежат на анализ и оценка:
1. пазарната ниша към която е насочена дейността;
2. степента на изграденост на системата за създаване и за реализация на продукта;
3. състоянието на неосезаемите активи - репутацията, мрежата за разпространение, постигнатото качество;
4. създадената материална база;
5. работните места и заетият персонал.
Възможностите за прилагане на подобрителни мерки за постигане на по-добра стойност на предлагания бизнес, са големи, но ограничени от недостатъчния опит на собственика и вероятно от размерите на разполагаемите ресурси.
Усилията основно може да се насочат към намаляване на неблагоприятни външни и вътрешни влияния:
- освобождаване от недобри клиенти (винаги има такива);
- оптимизиране на предлагането на продукта от дейността;
- преподреждане на управлението;
- намаляване на страничните разходи - които не са свързани пряко с дейността.
Ако трябва да събера всичко в едно изречение: Привлекателността на бизнес в начален етап е голяма, но и рискът е значителен.
Продаване на бизнес в етап на растеж
В този етап бизнесът вече е заел своето място на пазара, икономиката го е приела и разчита на резултатите му. От бизнес в такова състояние всички печелят - и собственикът му, и заетите, и свързаните с него. Всички си поделят резултатите му. Всички, които имат отношение - печелят. Такъв бизнес се продава лесно, но по-рядко се предлага. При него всичко върви нагоре, развива се, разраства се.
В тази фаза проблемите са хубави:
- дейността е овладяна и управлението се стреми към по-голямо натоварване;
- ползата от нововъведения е осъзната и непрекъснато се търсят такива;
- дейността се разнообразява и пазарните позиции се разширяват.
Дейността набира скорост и потенциал за в бъдеще. Репутацията е добра и разрастваща се. Тя задължително се включва в цената. Репутацията представлява неосезаем актив за продавача. Тя няма конкретни финансови измерения, защото борави с представи и с очаквания. Въпреки това може да бъде анализирана и вкарана в разчети - да се добави като коефициент към приходите от дейността.
В този етап бизнесът може да мине и без подобрителни мерки от страна на продавача - във всички случаи новият собственик ще пренареди необходимото. Но ако продавачът има желание, може леко да оптимизира управлението (и цената му, разбира се):
- да се освободи от недобри клиенти;
- да заложи нови възможности за разрастване;
- да прикрие някои разходи (винаги могат да се заделят такива).
Разбира се, дейност в такъв етап неизбежно започва да проявява и слабости:
- изискванията към квалификацията на персонала нарастват и това създава проблеми, особено както е в момента у нас - липсва добра квалификация на пазара на труда;
- реализацията става по-забавена, поради нарастването на обемите, нуждата от ново място на пазара и заради увеличените суми на разплащанията.
Всичко това са проблеми на растежа - те трябва да бъдат предвиждани и очаквани - те са част от организацията на дейността, неотменна част от успеха. Тяхното решаване изисква непрекъснато подобряване и оптимизиране на мениджмънта. На практика разрастването на дейността повишава изискванията повече към нейното управление, отколкото към физическото осъществяване на отделните процеси. Системата работи добре, но някой трябва да се грижи за нея.
В обобщение: в етап на растеж бизнесът е в отлично състояние и ако трябва да сравним двете страни по сделката - купувачът печели повече, защото придобива добро бъдеще.
Продаване на бизнес в етап на зрелост
В този етап предложенията за продажба са доста съблазнителни. Защото собственикът най-вероятно предлага дейността си не въз основа на анализ, а по инстинкт (за самосъхранение и за продължение). В тази фаза започват да се проявяват симптоми, странични ефекти, които подсещат какво следва и подканят за обновяване. Но такова рядко се прави - защото приходите са добри и нещата вървят от само себе си, няма нужда да ги разбутваш. Но, много хубаво не е на хубаво.
И тъй като предприемачът, стигнал до такъв етап, вече има натрупани достатъчно опит и умения, той усеща нещата, предугажда ги. Търси ново решение. И често избира нов път.
По-непривлекателно е да разбуташ, да обновиш дейността и отново да я направиш разрастваща се, отколкото да се захванеш с нещо друго. Добрият предприемач предпочита предизвикателствата, обича риска. И затова решава да продава.
В етап на зрелост, на практика подобрителни мерки не се правят. Посланието на продавача е следното: Нещата са такива. Ако искаш повече, промени ги! И е прав.
Но той самият няма да ги промени. Защото вече не му е интересно. Няма го гъделът, няма го привличането. Всичко му е известно. Хванала го е предприемаческа апатия. И само смяната на дейността може да го накара да работи повече и да раздвижи отново способностите си.
При покупко-продажба на бизнес в зрелост резултатите, които се желаят, са разнопосочни:
1. продавачът предлага бизнеса си в добро състояние и търси свободата си;
2. купувачът придобива действащ бизнес и дори нищо да не промени, може да получи повече, отколкото е дал.
Целите на двете страни са различни, без да се противопоставят - от едната страна е личностен стремеж за промяна и развитие, от другата - икономически интерес за придобиване на дейност. Ако погледнем и третата страна - обществото като цяло - и то печели: първо, нов свободен предприемач, второ, възможност за обновяване и иновиране на дейността в етап на зрелост.
Възможни са и други варианти. Ако зрелостта на дейността съвпада и със зрелостта на собственика, може да се появи умора у него и нежелание да се занимава активно с бизнес. Тогава просто се търси продължение. Случва се и купувачът да има други, по-различни намерения - както при прословутата несполучлива приватизация на икономиката ни - купуваш, източваш, разрязваш (за скрап) и си заминаваш (за Израел например), без да се интересуваш какво си съсипал. Но това са други измерения.
Бизнесът в етап на зрелост предлага възможности за добра сделка и за двете страни.
Продажба в етап на упадък
Предлагането на бизнес в такова състояние е често и логично продължение. Търси се изход от влошаващото се развитие. Предлагането може да се подобри с енергични и радикални промени. Но няма условия за тяхното провеждане - собственикът вече е уморен и обезверен, няма желание да реорганизира дейността, да върне живеца в нея.
Такова състояние може да е резултат от небрежно (или неграмотно) отношение или пък от някакви житейски причини (лични неблагополучия). Възможности за презареждане на бизнес в етап на залез има, но на практика рядко се пристъпва към оздравяване. Целта на собственика е колкото може повече да прикрие слабостите и неблагоприятностите, да завоалира реалното състояние.
Сделката за бизнес в последна фаза задължително включва надхитряне. Този елемент е различен от спекулативното търговско мислене. Защото се проявява спонтанно, прави се по принцип и е почти неуправляемо. Възможно е тази спекула да не е същностна, а само съпровождаща. По принуда - заради сделката.
Добре е, предлагащият дейността да си обясни и да осъзнае своята цел. Това ще му помогне да определи границите, да приеме неизгодната (за него) цена, да балансира между очаквания и реалности. Бизнесът в този етап няма добра цена. Въпреки това е по-добре да се продаде, отколкото да се задържи. Много възможен вариант е да се продаде само част от бизнеса - поради проявен интерес от конкурентна или съседна структура. Такова предложение не е за пренебрегване и цената му може да е приемлива. Купувачът много добре знае кое колко струва и интересът му към част от дейността е съпътстван с предварителен анализ и оценка. Неговата цена е най-близка до реалната и той наистина е готов да купи.
Такава покупко-продажба - само на част от дейността, си е чисто поглъщане - поемайки избрана част от активите, новият собственик елиминира конкуренцията, която те са формирали.
Затова предлагащият бизнес в недобро състояние трябва да има готовност да продава и на части. А почти винаги остава и непродадена някаква част - за нея няма продължение, тя отива към загубите. Поради всички тези причини, сделката за смяна на собственика на западащ бизнес носи доста риск и за двете страни:
- за продавача - да приеме неизгодна за него цена;
- за купувача - да не успее да съживи и да възроди дейността.
Обратно