В продължение на години различните компании са правили опити да мотивират служителите си. Учени са направили изследване над методите за мотивация. Първото поодбно проучване е направено в Института по технологии в Масачузетс.
На студентите били възложени различни задачи като да решават сложни загадки, да помнят кодове, както и физическо натоварване. Били определени три вида възнаграждение. Според уговорката, ако се справят добре получавали възнаграждение, ако постигнат по-високи резултати, сумата се увеличавала, а ако успеят да се справят отлично – получават най-високото възнаграждение.
Това е най-често използваната схема в повечето фирми, но се оказва че в някои случаи тя е неефективна. В края, когато трябвало да се видят резултатите се оказало, че при физическа задача обещаният висок бонус довел до високи резултати сред студентите.
При мисловната обаче нещата изобщо не стояли по този начин. Най-високият обещан бонус водел до по-слаби резултати, а мотивацията спадала. Провеждащите изследването решили да повторят опита, тъй като резултатите не били каквито очаквали.
В индийска компания дали същата задача на служителите като този път определили по-високи бонуси. За малки резултати, обещаният бонус бил малък (от заплатата за две седмици), за средни резултати – още една заплата за месеца, а за големи резултати – заплатата за два месеца.
Този път тези със средно възнаграждение не се справили по-зле, нито по-добре от онези с по-ниско. Онези, на които бил предложен най-високият бонус се провалили напълно. Според учените това била напълно нормална закономерност.
За задачи от ежедневието, които не са трудни за изпълнение, традиционната бонус-схема действала. При по-сложни задачи обаче, като креативност и мисловна дейност, подобен начин на мотивация се оказал неефективен.
В крайна сметка се оказало, че когато служителите са мотивирани с пари, те действат по по-различен начин. При положение, че служителите Ви не получават достатъчно, няма да имат желание да работят ефективно.
Австралийска фирма разработила идея за по-качествена работа на служителите си. Те използвали схемата
- Автономност
- Майсторство
- Цел
Компанията дала възможност на служителите си да отделят един ден от работната си седмица, за да се съсредоточат върху каквото пожелаят. Следващият ден бил предназначен за представяне на работата в приятна обстановка.
В този ден се оказало, че служителите са най-креативни и имат най-голямо желание да работят. Що се отнася до усъвършенстването в дадена област, всички хора се стремят да са възможно най-добри във всичко, което правят. Когато страстта на хората към нещо бъде впрегната по правилния начин, те могат да вършат чудеса.
Но когато те правят нещата насила дори да получават пари като бонус, работата не е така розова. Що се отнася до целта, всички са мотивирани, когато знаят, че работят за постигането на една висша цел, а не малка като пари, например.