Световните финансови анализатори се надпреварват с катастрофични прогнози за урагана, преминал през банковия сектор в Америка, който заплашва да помете цялата икономика. Спецове предричат края на ерата "Уолстрийт", крах на модела, осигурил възхода на корпоративна Америка.
Щатската икономика е куха, голямата депресия чука на вратата, крещят изпаднали в шок спекуланти. В действителност предисторията на световната икономическа криза може да бъде обяснена по съвсем простичък начин. Тя е най-голямата от депресията през 30-та година. Всички икономически кризи идват от Америка, тази също.
Дестабилизацията започна от 2001-ва година с т.нар. технологически акции, които стигнаха до бързи върхове и светкавични спадове. Това породи страхотна катастрофа. Начело на националната Американска банка застана Алън Грийнспан. Той намали лихвите, а спекулантите решиха да се хвърлят в недвижимите имоти. Банките започнаха да продават къщи, да дават ипотечни крeдити на хора, без изобщо да ги питат дали работят, дали имат пари и приходи.
Сега, всички, които са купили къщи, не могат да ги изплатят и банките фалират. Те дори не са банки, а финансови институти, които осигуряват и ипотечни кредити. И така колелото се завъртя в последните години, стигна и до България. В студиото на "Уикенд с Миа Сантова" е Явор Павлов - млад предприемач, който разказва как се печели от кризата.
Кой и как печели от кризата?
Възможно ли е кризата да работи за бизнеса? Как може не просто да се оцелява, но и бизнесът да се развива успешно? Станислав Димитров е на 22 години, учи строителство във ВИАС и вече работи в успешна фирма за проектиране на жилищни и офис сгради. Станислав е на мнение, че конкуренцията в криза по естествен път остранява тези, които не взимат верните бизнес решения и не могат да се адаптират към условията.
Йордан Терзийские на 28 години, завършил е архитектура. Неговата фирмата предлага цялостен архитектурен и интериорен дизайн. Според Терзийски, кризата има и положителни страни, защото по-естествен начин оставя на пазара само професионалистите.
Един от инвеститорите в България е Хайс дъ Юунг, той е холандец, а семейният му бизнес е свързан със земеделие. За него кризата е добро време за инвестиции, защото цените са по-ниски. Хайс вече е купил бизнес с вина и ябълки в България и е много доволен от развитието му, както и от новите му български партньори.
Печеливши идеи в кризата
Към края на 2008 г., в един репортаж на СNN, Джин Симънс - бивш басист на феноменалната група Kiss и Господ-Гръмовержец на Рока, откри поредния ден за търгуване на нюйоркската борса. Мистър Симънс не беше с маска на лицето и не носеше костюм на прилеп, както на рок-концертите си, а беше издокаран в ултраскъп черен костюм.
Той е богат бизнесмен. Има инвестиции във всякакви начинания и предприятия, мърчандайзинг и франчайзинг с Kiss-артикули, включително фирмите му продават и погребални урни с гравирано лого на групата. Той тържествено удари с чукчето по звънеца и настана невъобразима шумотевица, както по филмите. Приближи се до камерата и обясни сърдито на журналистите, че трябва да спрат да плашат хората, да не създават допълнително паника на финансовите пазари.
След това даде безплатен съвет - инвестирайте в неща, които винаги ще имат стойност, като например, заведенията за бързо хранене. В Америка те са безброй като МакДоналдс една от многото вериги. Всички нагъват сандвичи, при това с удоволствие.
Замислих се. И у нас внасянето и изнасяне на пилешките бутчета си е сериозно, митничарско, печелившо занимание. Криза не криза, всеки трябва да яде. Значи, за да преуспееш в бизнеса, не са важни нито потеклото, нито дипломите. Важно е да знаеш какво обичат да ядат хората и какво биха си купували...от теб. Да произвеждаме нещо, колкото се може по-евтино, а да го продаваме, колкото се може по-скъпо.
Единият вариант на този принцип е монополизмът. Само и единствено монополистът предлага услугата, продукта и определя неговата цена. Това се постига чрез окрупняване. Сливането на банки и фирми е именно такова средство за избягване на антитръстовото законодателство в САЩ.
Вторият вариант е да притежаваш повече информация от конкуренцията. Повече професионални дипломи, повече лични способности или повече връзки с властта. Когато монополистът овладее и цялата информация, кризата всъщност се превръща в изключително изгодно нещо...за него. Не се връзвайте на поканите за електронна борсова търговия, диверсификация на финансовото портфолио и пр.
Малцина могат да са монополисти. Останалите, всички ние, мнозинството, 99% можем само да си окупираме хола и да дъним рок за настроение...защото можем и да сме дребни консуматори, но поне сме с характер...
http://tv7.bg/news/1823932.html