Стратегия за продажба на бизнеса, част III
2013-07-06
След това нещата се поемат от тактиката. Тя трябва да разработи конкретни кратковременни мероприятия за подобряване на дейността и да ги разпредели като задачи към заетите в нея. При необходимост може да се наеме и външен изпълнител. В процеса на подготовката за продажба трябва да се изяснят и начините за предлагане.
За момента продаването/купуването на бизнес не е много популярно у нас. Целта на този сайт е точно такава - да даде възможност за предлагане и търсене, да пораздвижи нещата.
Един от начините е чрез обява. Другият, който е и по-ползван до момента, е чрез конкретни предложения към икономически субекти (фирми) в същия или в съседни браншове. Подобни продажби имат малко по-друг смисъл - предлаганата дейност се възприема от купувача като допълнителна дейност. Това е малко видоизменена инвестиция, с по-ниско ниво на риск за новия собственик - тъй като той само я добавя към своята дейност или я надгражда към своята система, без да започва отначало. Това са и най-успешните покупко-продажби на бизнес.
При договарянето за продажба на дейност, собственикът, трябва да прояви достатъчно гъвкавост:
- към цената на бизнеса;
- към разделянето му на части;
- към възможностите за по-ранно освобождаване от по-бързо ликвидни (продаваеми) части - например оборудване, постройки, транспортни средства, които могат да бъдат продадени поотделно.
Често се налага поемането на допълнителни ангажименти (в рамките на няколко месеца до една година) - до пълното прехвърляне на дейността. Съвсем нормално е купувачът да поиска и разсрочване на сумата на няколко вноски, или пък обвързването им със съдействие или с началните резултати от новата структура.
Прехвърлянето/продаването на бизнес не е обикновена продажба и предлагащият трябва да има готовност за всякакви варианти и за насрещни предложения. Важното е да има продължение.
Обратно