Жизнен цикъл на бизнеса
2010-03-24
Всяко явление има своето развитие, своя цикъл.
Икономическите начинания в общи линии преминават през следните фази:
1. въвеждане;
2. развитие;
3. зрелост;
4. упадък.
Независимо дали я забелязваме или не, схемата е неотменима, цикълът действа неумолимо.
Първи етап - въвеждане на бизнеса
Това е началната фаза, в която бизнесът търси своето място, своята ниша, своя пазар. В този етап рискът е доста голям, справянето е свързано с много усилия, неизвестностите са на всяка стъпка. Началото е най-трудно - всичко е ново, всичко е непознато. Трябва да дадеш добър продукт, за да ти обърнат внимание, трябва да се научиш да го предлагаш добре, за да печелиш клиенти, трябва да се научиш да работиш с тези, които ти помагат и да управляваш тези, които работят за теб. Трябва... трябва... трябва да успееш.
Във фазата на зараждане обществото проявява открито или прикрито неприемане - защитна реакция срещу новото, срещу промяната. Обществото е инертна система. И в тази, не много благоприятна среда, дейността трябва да се организира, да се осъществи, за да стигне до крайния продукт и да го продаде. И всичко трябва да се прави с хъс и с внимание, защото нишата най-вероятно е заета, там вече други правят същото, понякога и по-добре.
Единственото, което може да помогне по-осезаемо на начинанието е добрата организация, включването на нова подредба и на иновации (нововъведения). Ако бизнесът започва от намерението: Аз мога и зная как да направя това по-добре - и ако нещата са разумно премерени, няма проблем - етапът на въвеждане минава бързо и успешно. Статистиката обаче показва друго - преобладаващата част от стартиращия бизнес стига само дотук и спира или угасва, преди да мине в следващия етап, в развитието.
Етапът на въвеждане е най-труден - предприемачът трябва да научи и да усвои много неща, като за някои от тях дори не е и предполагал. Ще му се наложи да придобива нови умения, да полага усилия за работа с хора, да договаря, да контактува, да предлага и да се пазари. И всичко това едновременно, без възможности за протакане, с нужната степен на коректност. Етапът на въвеждане е най-неустойчив. Образно може да се каже, че единият крак на собственика е в бизнеса, другият - в пролетарското съсловие. Или става бизнесмен или се връща обратно.
Покрай многото причини за това има една, която аз отделям от другите, считам я за важна:
Много хора започват бизнес с намерението да опитат. Грешен подход. От самото начало. Защото нагласата - да опиташ, носи в себе си коварното допускане за провал. А, по законите на живота, каквото мислиш - това ти се сбъдва.
И давам за сравнение следния пример - всеки пилот сяда в кабината на самолета с твърдото убеждение, че ще изпълни успешно полета. Няма пилот, който да се опитва да пилотира. Той просто го прави.
Затова и въздушният транспорт е най-сигурният превоз.
А при бизнеса, какво? - Ще опитам, пък ще видим. Самостоятелната дейност е достатъчно сериозно начинание, за да си позволи човек да експериментира, да опитва. Подобно отношение е малко несериозно. Затова и резултатите са такива - малцина успяват да създадат бизнес, да продължат напред. Началото е най-неустойчивият етап на бизнеса. Много хора се провалят точно в началото. Затова е трудно да продадеш бизнес в етап на въвеждане. Благоприятното е, че този етап може значително да се съкрати, като се използват съвременни методи за въвеждане - чрез интернет, с помощта на смели иновации, чрез гъвкаво поведение на предлагането на продукта.
Въпреки това, бизнес в етап на въвеждане трудно може да бъде оценен, да бъде възприет. А и такова състояние на дейността изисква значителни умения от този, който иска да го купи. Той ще трябва да положи доста усилия, докато го изведе във фазата на разрастване. Покупката на бизнес в начален етап е с висок риск.
Втори етап - растеж, разрастване на бизнеса
Този етап е по-продължителен и грижите за него имат за цел да го направят дълготраен и колкото може по-късно да достигне зрелостта. Във втория етап на цикъла икономиката и обществото вече приемат бизнеса и спомагат за неговото развитие. На преден план излизат положителните му качества и всички усилия са в посока на тяхното разгръщане. Докато при въвеждането стремежът е да се върви по-бързо, при разрастването целта е добрите резултати да се задържат за по-дълго време, да се удължат.
Разрастването е жизнерадостният етап на бизнеса. Повече усилия - повече резултати, още иновации - още резултати. Този етап е лесно управляем и достатъчно устойчив. При него системата за производството на крайния продукт е изградена, проблемите с квалификацията на персонала са овладени, разширяването на дейността става без напрежение, разчетите във времето са стабилни. Хоризонталното и вертикалното развитие взаимно се допълват и подкрепят, без да стигат до неизпълними задачи.
Пазарният дял е устойчив, неговото разширяване се предначертава, рискът е заменен с пресмятане. Дейността е устойчива, животът - прекрасен. Растежът, разрастването на дейността е същността на бизнеса, неговата същинска част. И не се иска много, за да успееш да го задържиш, да го продължиш. Най-лесно е да се предложи бизнес в растеж, който вече е намерил своето място на пазара и продукцията от дейността генерира устойчиви приходи. В този етап каквато и новост да въведеш, възвръщаемостта е гарантирана, увеличава се, пазарното участие нараства. Работиш - получаваш - влагаш... и пак получаваш.
В този етап не се намират лесно причини за продажба. Тяхното появяване най-вероятно е свързано с нещо странично за дейността, с някакво външно влияние. Причините за предлагане на бизнес в етап на растеж са вън от него и не развалят състоянието му. Дейност в растеж е много съблазнителна оферта, доста примамливо предложение за купувача. Каквато и цена да сложи продавача, той във всички случаи губи. Защото системата е в готовност за работа за още дълго време. И няма начин предлагащият собственик да включи всички бъдещи възможности в сметките си. Неговата калкулация е моментна. Дълготрайността на изграденото няма как да влезе в сметките.
При такава сделка изгодите са на страната на купувача. За продавача остава само лесната реализация, по-бързото приемане на предложението му. Най-лесно е да продадеш бизнес в растеж. Но пък такъв бизнес най-рядко се предлага.
Трети етап - зрелост
Най-богатият етап. Когато само събираш плодовете на предишните си усилия. Плододаващ етап. Но... всичко е добре до време, след това започва упадъкът. В състояние на зрелост, когато ползата на обществото от бизнеса придобие достатъчни размери, започват да се проявяват симптомите за изчерпване на ефективността на системата и за необходимост от промяна, от ново начало. Омаяни от приходите, повечето собственици не усещат нещата, самозаблуждават се, приемат зрелостта за вечно състояние. Лъжат се, че това може да продължи безкрай.
Няма вечно състояние. Вечно е движението, вечни са промените. А след зрелостта следва затихване, снижаване, упадък - изберете си каквото искате определение. Много малко собственици, чийто бизнес е достигнал този етап, си дават сметка за точното състояние на нещата. Спасява ги инстинктът, онази неосъзната способност да предугаждаме, да предчувстваме, да променяме. Възможен изход - продажба на бизнеса - като продължение. Затова и предлагането на бизнес за продажба във фазата на зрелост не е рядко явление. Самият живот го изисква. Дори обществото го подкрепя, защото и то няма полза дейността да премине в следващия етап, в упадъка или затихването. По-добре е да се смени собственикът, друг да поеме ръководството и да възроди или да преустрои дейността, да я премести в растежа и разрастването.
Зрелостта е илюзорен етап - уж всичко е добре, но не е на добре. (Дори имаме такава поговорка.) Всъщност едно умело ръководство може доста да поизцеди зрелостта, може да я удължи и да отсрочи залеза - но само в краткосрочен план - законите са неотменими, последователността на цикъла - неумолима.
Предлагането на бизнес за продан в тази фаза, обикновено не е следствие от анализ или по причини на самата дейност, а поради някакви други, привидно странични подбуди.
Това е фазата, в която бизнесът може да се продаде изключително изгодно за продавача - когато нещата са преминали в рутина, няма разходи за промени и за иновации, пазарният дял е стабилен за момента, всичко върви от само себе си. Но добрият предприемач знае, че това не е завинаги. Може да бъде за по-кратко, за по-дълго, но зрелостта винаги е преходна. Единствено разнообразяването и нововъведенията могат да направят от това състояние ново начало, да изведат дейността отново в етап на растеж, да я отдалечат от упадъка.
Купуването на бизнес в този стадий не е толкова рисково - продуктовите/производствените възможности на системата са запазени, необходимо е само раздвижване и оживяване, за да потръгнат нещата още по-добре. И ако новият собственик съумее да обхване и да управлява дейността, той може да извлече многократно по-големи изгоди (отколкото е платил за нея).
Четвърти етап - упадък
Последната фаза на цикъла е упадъкът, затихването на дейността. Във фазата на упадък настойчиво се проявяват негативните страни на изградената система, но нейното съществуване продължава, поради инертността на средата, в която тя е разположена, в която тя се осъществява.
Всяко забавяне на продажбата на бизнес в токова състояние затяга нещата. Понякога до необратимост. Заинатяването на собственика, нежеланието му да се раздели със заниманието си, може да го вкара в спиралата на задлъжнялостта и да го разори. Ако се размине само със закриване и прекратяване на дейността, може да се счита, че е имал късмет. Ако пък успее да продаде бизнеса си, късметът му е изключителен, макар че най-вероятно цената няма да е добра за него. Обикновено навлизането и престоят в този етап са съпроводени от странични явления, които започват своето въздействие още в предната фаза - в зрелостта. Привидно те не заплашват бизнеса и нямат пряка връзка с него, но всъщност го атакуват и развалят. Проявяването на тези симптоми е обусловено от общото развитие на изградената система - тя е отегчена, мудна, уморена. Бизнесът изостава, спира да се развива, и базата, и надстройката му остаряват, а собственикът няма желание да ги обнови.
Нежеланието за промяна довежда до нежелана промяна. В този етап срещан вариант е и отказът от покупка от страна на потенциални купувачи. Причините може да са различни, но основното е, че след като всичко е тръгнало надолу, трудно може да бъде възстановено, оживено. А отстрани се усеща.
Ако неосезаемите активи (репутацията и качеството на работа), са накърнени, тяхното възстановяване е под въпрос. Може и да е невъзможно. При предлагане за продажба най-вероятно е проявяването на интерес от конкурентен бизнес - който би използвал някаква част, някакъв сектор на предлаганата дейност - един вид поглъщане. Западащият бизнес трудно може да прерасне в нов, по-вероятно е да бъде прикрепен или погълнат от сродна и просперираща за момента дейност.
Бизнес, в последната фаза, в упадък, трудно се продава. Особено, ако вече видимо е заразена и ощетена репутацията му, ако дейността е започнала да губи пазарен дял и клиенти. Трудно е да съживиш нещо, за което другите знаят, че залязва. За да стане такава продажба, бизнесът трябва да се продаде на по-ниска цена от себестойността си - за да може новият собственик да получи възможност да инвестира повече, да обърне нещата в своя полза, да завърти колелото отново. Възвръщаемостта на инвестициите в подобен бизнес е най-бавна, може би не чак толкова рискова, както при начинаещ бизнес, но е много, много забавена.
Обратно