Стратегия за продажба на бизнеса
2010-03-25
Стратегията е съвкупност от цели и мерки, които да доведат до продажба на бизнеса. Тя включва:
- основание - обяснение за предлагането;
- начини за представяне на дейността;
- оценка на дейността.
Тактиката трябва да подготви и да формира нужното поведение за продажбата:
- конкретни мерки за подобряване на състоянието на дейността;
- начини на предлагане;
- гъвкавост при договарянето.
Това разделяне или разпределяне е условно. Нещата често се преплитат и преминават от едно в друго. Важното е да се постигне добър резултат.
В началото е основанието за предлагането. Собственикът трябва да си изясни защо иска да продаде своя бизнес и какво го е довело до това решение.
Причините могат да бъдат разнообразни, но както и да ги определяме, те винаги, от страна на собственика са натоварени с негативност - защото той иска да се освободи от бизнеса, да се отърве от него. Конкретните причини могат да бъдат вътрешни, лични, дотолкова, че той дори да не иска да ги сподели, да ги изкаже. В това няма проблем. Причините невинаги и не изцяло се включват в официалното основание.
Представянето на дейността трябва да бъде свързано с нейното бъдеще, с възможностите за продължение, които тя предлага. За всички е ясно, че собственикът се отказва по някакви (недобри за него) причини, а въпросът е - може ли дейността да продължи? Представянето може да се базира на предстоящо развитие, на непостигнатото, но възможно разрастване, на мечтите, които той не е успял да реализира.
Всяко подобно обяснение си има две страни:
1. невидима, съкровена, която остава в самия собственик;
2. видима - споделена, официално обявена.
На масата на преговорите се слага официалната версия. А в нея винаги има и спекулативен елемент. Винаги. С повече оптимизъм, с приповдигнати възможности. И това е част от играта. Понякога за собственика, който предлага бизнеса си, е важно да види, че дейността е поета в добри ръце. Когато наистина е честен към своя бизнес.
Друг елемент от стратегията е оценката. Първата оценка, а често и окончателната, прави самият собственик. И така е редно. Защото само той знае колко и какво му е струвало всичко дотук. Ако надделеят емоциите цената става завишена, ако се намеси разумът - може да стане прилична... и приемлива. Разбира се, всеки собственик в подобна ситуация се опитва да събере повече пазарна информация, да направи сравнения, да се допита до други в бранша. Но... винаги тегли нещата в своя полза. Човек изначално цени своето повече - такива са законите на живота.
Разделянето със създадената дейност е болка. Каквото и да си говорим това е част от предприемача, част от неговата същност. И едва ли може да се постигне справедлива цена. Затова трябва да се търси приемлива цена - такава, каквато би довела до продажба. За да продължат нещата напред, за да пребъде създаденото, макар и в чужди ръце. Препоръчително е при създаването на окончателната оценка да се потърси съдействие на консултант или анализатор, на някой, който има придобит опит в подобни сделки.
Страничният поглед, чуждата оценка могат да балансират очакванията и реалностите. Тук ви предлагаме методика за пресмятане цената на бизнеса, но тя си остава примерна, защото в крайна сметка оценката винаги е субективна и защото стойността на неосезаемите активи не може да се изчисли без да ги усетиш, без да си живял с тях. Паралелно с оценката или отделно от нея, трябва да се направи и вътрешен анализ на дейността - да се определят силните и слабите страни на всеки етап от нея, да се помисли за възможно краткосрочно подобряване (за дългосрочно няма време).
Тук участието на страничен анализатор е почти задължително - емоционалната обвързаност на собственика или на управляващия екип, е твърде голяма, за да покажат реалното състояние на нещата. В зависимост от конкретните условия могат да се предначертаят малки подобрения с добър ефект, които да предадат по-привлекателен вид на дейността.
В много случаи на собствениците не им е до такива мерки - те просто бързат да се освободят. Но пък възлагането на подобрителните мерки на външен екип може да вдигне цената по сделката - вложените подобрения да се остойностят няколкократно. Въпрос на избор. И на финансови възможности. И на преодоляването на онази национална черта - да предлагаш скъпо триците, когато бързаш да продадеш брашното. И да се стремиш да продадеш в недобър вид. Пазарът на бизнес не е битак, той изисква добро състояние. Толкова за стратегията. Нейната крайна цел е да утвърди решението за продажба на бизнеса, да стигне до конкретна цена, евентуално - и до план за малки подобрения.
След това нещата се поемат от тактиката. Тя трябва да разработи конкретни кратковременни мероприятия за подобряване на дейността и да ги разпредели като задачи към заетите в нея. При необходимост може да се наеме и външен изпълнител. В процеса на подготовката за продажба трябва да се изяснят и начините за предлагане.
За момента продаването/купуването на бизнес не е много популярно у нас. Целта на този сайт е точно такава - да даде възможност за предлагане и търсене, да пораздвижи нещата.
Един от начините е чрез обява. Другият, който е и по-ползван до момента, е чрез конкретни предложения към икономически субекти (фирми) в същия или в съседни браншове. Подобни продажби имат малко по-друг смисъл - предлаганата дейност се възприема от купувача като допълнителна дейност. Това е малко видоизменена инвестиция, с по-ниско ниво на риск за новия собственик - тъй като той само я добавя към своята дейност или я надгражда към своята система, без да започва отначало. Това са и най-успешните покупко-продажби на бизнес.
При договарянето за продажба на дейност, собственикът (който иска да се отърве), трябва да прояви достатъчно гъвкавост:
- към цената на бизнеса;
- към разделянето му на части;
- към възможностите за по-ранно освобождаване от по-бързо ликвидни (продаваеми) части - например оборудване, постройки, транспортни средства, които могат да бъдат продадени поотделно.
Често се налага поемането на допълнителни ангажименти (в рамките на няколко месеца до една година) - до пълното прехвърляне на дейността. Съвсем нормално е купувачът да поиска и разсрочване на сумата на няколко вноски, или пък обвързването им със съдействие или с началните резултати от новата структура.
Прехвърлянето/продаването на бизнес не е обикновена продажба и предлагащият трябва да има готовност за всякакви варианти и за насрещни предложения. Важното е да има продължение.
Обратно