Жизнен цикъл на бизнеса , част II
2010-09-01
Етапът на въвеждане е най-труден - предприемачът трябва да научи и да усвои много неща, като за някои от тях дори не е и предполагал. Ще му се наложи да придобива нови умения, да полага усилия за работа с хора, да договаря, да контактува, да предлага и да се пазари. И всичко това едновременно, без възможности за протакане, с нужната степен на коректност. Етапът на въвеждане е най-неустойчив. Образно може да се каже, че единият крак на собственика е в бизнеса, другият - в пролетарското съсловие. Или става бизнесмен или се връща обратно.
Покрай многото причини за това има една, която аз отделям от другите, считам я за важна:
Много хора започват бизнес с намерението да опитат. Грешен подход. От самото начало. Защото нагласата - да опиташ, носи в себе си коварното допускане за провал. А, по законите на живота, каквото мислиш - това ти се сбъдва.
И давам за сравнение следния пример - всеки пилот сяда в кабината на самолета с твърдото убеждение, че ще изпълни успешно полета. Няма пилот, който да се опитва да пилотира. Той просто го прави.
Затова и въздушният транспорт е най-сигурният превоз.
А при бизнеса, какво? - Ще опитам, пък ще видим. Самостоятелната дейност е достатъчно сериозно начинание, за да си позволи човек да експериментира, да опитва. Подобно отношение е малко несериозно. Затова и резултатите са такива - малцина успяват да създадат бизнес, да продължат напред. Началото е най-неустойчивият етап на бизнеса. Много хора се провалят точно в началото. Затова е трудно да продадеш бизнес в етап на въвеждане. Благоприятното е, че този етап може значително да се съкрати, като се използват съвременни методи за въвеждане - чрез интернет, с помощта на смели иновации, чрез гъвкаво поведение на предлагането на продукта.
Въпреки това, бизнес в етап на въвеждане трудно може да бъде оценен, да бъде възприет. А и такова състояние на дейността изисква значителни умения от този, който иска да го купи. Той ще трябва да положи доста усилия, докато го изведе във фазата на разрастване. Покупката на бизнес в начален етап е с висок риск.
Обратно