Жизнен цикъл на бизнеса , част VII

2010-04-08

Нежеланието за промяна довежда до нежелана промяна. В този етап срещан вариант е и отказът от покупка от страна на потенциални купувачи. Причините може да са различни, но основно­то е, че след като всичко е тръгнало надолу, трудно може да бъде въз­становено, оживено. А отстрани се усеща.

Ако неосезаемите активи (репутацията и качеството на работа), са накърнени, тяхното възстановяване е под въпрос. Може и да е невъз­можно. При предлагане за продажба най-вероятно е проявяването на инте­рес от конкурентен бизнес - който би използвал някаква част, няка­къв сектор на предлаганата дейност - един вид поглъщане. Западащият бизнес трудно може да прерасне в нов, по-вероятно е да бъде прикрепен или погълнат от сродна и просперираща за момен­та дейност.

Бизнес, в последната фаза, в упадък, трудно се продава. Особено, ако вече видимо е заразена и ощетена репутацията му, ако дейността е започнала да губи пазарен дял и клиенти. Трудно е да съживиш не­що, за което другите знаят, че залязва. За да стане такава продажба, бизнесът трябва да се продаде на по-ниска цена от себестойността си - за да може новият собственик да по­лучи възможност да инвестира повече, да обърне нещата в своя полза, да завърти колелото отново. Възвръщаемостта на инвестициите в подобен бизнес е най-бавна, може би не чак толкова рискова, както при начинаещ бизнес, но е мно­го, много забавена.


Обратно