Кога и в какво състояние да продадем бизнеса , част I
2010-04-09
Продаване на бизнес в начален етап
В този етап бизнесът няма свое стабилно място на пазара и той трудно може да бъде продаден изгодно. Защото е пренатоварен с очаквания, с мечти. Все още много от измеренията му са само предначертани, а пътят към реализацията - едва наченат. За сметка на това възможностите за развитие създават предостатъчно позитивна енергия. Все още нищо не е похабено, нищо не е износено. В подобни случаи цената, която пазарът може да приеме е близко или по-ниско от реалната му стойност - все пак купувачът поема риска за въвеждането и за развитието му.
Продавачът на бизнес в начален стадий неизбежно включва в цената и част от въжделенията си, с които е започнал, част от мечтите си. За колко ще успее да ги продаде, зависи от неговата убедителност. И от способността на купувача да ги оцени.
Когато продавате бизнес в начална фаза, задължително предлагате и мечти.
В представянето на такава дейност преобладаваща част заемат възможностите, потенциалните възможности за развитие. Заедно с дейността се предлагат и надеждите. Поради тези причини, цената на дейността в етап на въвеждане не се базира на реални, а на очаквани стойности. Затова при преговорите първоначалните позиции на продавача и на купувача са доста раздалечени. Иска се търпение, за да се стигне до споразумение.
В подобен случай подлежат на анализ и оценка:
1. пазарната ниша към която е насочена дейността;
2. степента на изграденост на системата за създаване и за реализация на продукта;
3. състоянието на неосезаемите активи - репутацията, мрежата за разпространение, постигнатото качество;
4. създадената материална база;
5. работните места и заетият персонал.
Възможностите за прилагане на подобрителни мерки за постигане на по-добра стойност на предлагания бизнес, са големи, но ограничени от недостатъчния опит на собственика и вероятно от размерите на разполагаемите ресурси.
Усилията основно може да се насочат към намаляване на неблагоприятни външни и вътрешни влияния:
- освобождаване от недобри клиенти (винаги има такива);
- оптимизиране на предлагането на продукта от дейността;
- преподреждане на управлението;
- намаляване на страничните разходи - които не са свързани пряко с дейността.
Ако трябва да събера всичко в едно изречение: Привлекателността на бизнес в начален етап е голяма, но и рискът е значителен.
Обратно