Кога и в какво състояние да продадем бизнеса , част I

2010-04-09

Продаване на бизнес в начален етап

В този етап бизнесът няма свое стабилно място на пазара и той трудно може да бъде продаден изгодно. Защото е пренатоварен с очак­вания, с мечти. Все още много от измеренията му са само предначертани, а пътят към реализацията - едва наченат. За сметка на това възможностите за развитие създават предостатъч­но позитивна енергия. Все още нищо не е похабено, нищо не е износено. В подобни случаи цената, която пазарът може да приеме е близко или по-ниско от реалната му стойност - все пак купувачът поема рис­ка за въвеждането и за развитието му.

Продавачът на бизнес в начален стадий неизбежно включва в цената и част от въжделенията си, с които е започнал, част от мечтите си. За колко ще успее да ги продаде, зависи от неговата убедителност. И от способността на купувача да ги оцени.

Когато продавате бизнес в начална фаза, задължително предлагате и мечти.

В представянето на такава дейност преобладаваща част заемат въз­можностите, потенциалните възможности за развитие. Заедно с дей­ността се предлагат и надеждите. Поради тези причини, цената на дейността в етап на въвеждане не се базира на реални, а на очаквани стойности. Затова при преговорите първоначалните позиции на продавача и на купувача са доста раз­далечени. Иска се търпение, за да се стигне до споразумение.

 

В подобен случай подлежат на анализ и оценка:

1. пазарната ниша към която е насочена дейността;

2. степента на изграденост на системата за създаване и за реализа­ция на продукта;

3. състоянието на неосезаемите активи  - репутацията, мрежата за разпространение, постигнатото качество;

4. създадената материална база;

5. работните места и заетият персонал.

 

Възможностите за прилагане на подобрителни мерки за постигане на по-добра стойност на предлагания бизнес, са големи, но ограни­че­ни от недостатъчния опит на собственика и вероятно от размерите на раз­полагаемите ресурси.

 Усилията основно може да се насочат към намаляване на неблаго­приятни външни и вътрешни влияния:

- освобождаване от недобри клиенти (винаги има такива);

- оптимизиране на предлагането на продукта от дейността;

- преподреждане на управлението;

- намаляване на страничните разходи - които не са свързани пря­ко с дейността.

Ако трябва да събера всичко в едно изречение: Привлекателността на бизнес в начален етап е голяма, но и рискът е значителен.


Обратно