Кога и в какво състояние да продадем бизнеса, част II

2010-04-12

Продаване на бизнес в етап на растеж

 В този етап бизнесът вече е заел своето място на пазара, икономи­ката го е приела и разчита на резултатите му. От бизнес в такова състояние всички печелят - и собственикът му, и заетите, и свързаните с него. Всички си поделят резултатите му. Всички, които имат отношение - печелят. Такъв бизнес се продава лесно, но по-рядко се предлага. При него всичко върви нагоре, развива се, разраства се. В тази фаза проблемите са хубави:

- дейността е овладяна и управлението се стреми към по-голямо на­товарване;

- ползата от нововъведения е осъзната и непрекъснато се търсят та­кива;

- дейността се разнообразява и пазарните позиции се разширяват.

 

Дейността набира скорост и потенциал за в бъдеще. Репутацията е добра и разрастваща се. Тя задължително се включ­ва в цената. Репутацията представлява неосезаем актив за продавача. Тя няма конкретни финансови измерения, защото борави с представи и с очаквания. Въпреки това може да бъде анализирана и вкарана в раз­чети - да се добави като коефициент към приходите от дейността.

 В този етап бизнесът може да мине и без подобрителни мерки от страна на продавача - във всички случаи новият собственик ще пре­нареди необходимото. Но ако продавачът има желание, може леко да оптимизира управлението (и цената му, разбира се):

- да се освободи от недобри клиенти;

- да заложи нови възможности за разрастване;

- да прикрие някои разходи (винаги могат да се заделят такива).

Разбира се, дейност в такъв етап неизбежно започва да проявява и слабости:

- изискванията към квалификацията на персонала нарастват и то­ва създава проблеми, особено както е в момента у нас - липсва добра квалификация на пазара на труда;

- реализацията става по-забавена, поради нарастването на обемите, нуждата от ново място на пазара и заради увеличените суми на разплащанията.

 

Всичко това са проблеми на растежа - те трябва да бъдат предвиж­дани и очаквани - те са част от организацията на дейността, неотмен­на част от успеха. Тяхното решаване изисква непрекъснато подобряване и оптимизиране на мениджмънта. На практика разрастването на дейността повишава изискванията повече към нейното управление, отколкото към физическото осъщест­вяване на отделните процеси. Системата работи добре, но някой тряб­ва да се грижи за нея.

В обобщение: в етап на растеж бизнесът е в отлично състояние и ако трябва да сравним двете страни по сделката - купувачът печели повече, защото придобива добро бъдеще.


Обратно