Кога и в какво състояние да продадем бизнеса, част II
2010-04-12
Продаване на бизнес в етап на растеж
В този етап бизнесът вече е заел своето място на пазара, икономиката го е приела и разчита на резултатите му. От бизнес в такова състояние всички печелят - и собственикът му, и заетите, и свързаните с него. Всички си поделят резултатите му. Всички, които имат отношение - печелят. Такъв бизнес се продава лесно, но по-рядко се предлага. При него всичко върви нагоре, развива се, разраства се. В тази фаза проблемите са хубави:
- дейността е овладяна и управлението се стреми към по-голямо натоварване;
- ползата от нововъведения е осъзната и непрекъснато се търсят такива;
- дейността се разнообразява и пазарните позиции се разширяват.
Дейността набира скорост и потенциал за в бъдеще. Репутацията е добра и разрастваща се. Тя задължително се включва в цената. Репутацията представлява неосезаем актив за продавача. Тя няма конкретни финансови измерения, защото борави с представи и с очаквания. Въпреки това може да бъде анализирана и вкарана в разчети - да се добави като коефициент към приходите от дейността.
В този етап бизнесът може да мине и без подобрителни мерки от страна на продавача - във всички случаи новият собственик ще пренареди необходимото. Но ако продавачът има желание, може леко да оптимизира управлението (и цената му, разбира се):
- да се освободи от недобри клиенти;
- да заложи нови възможности за разрастване;
- да прикрие някои разходи (винаги могат да се заделят такива).
Разбира се, дейност в такъв етап неизбежно започва да проявява и слабости:
- изискванията към квалификацията на персонала нарастват и това създава проблеми, особено както е в момента у нас - липсва добра квалификация на пазара на труда;
- реализацията става по-забавена, поради нарастването на обемите, нуждата от ново място на пазара и заради увеличените суми на разплащанията.
Всичко това са проблеми на растежа - те трябва да бъдат предвиждани и очаквани - те са част от организацията на дейността, неотменна част от успеха. Тяхното решаване изисква непрекъснато подобряване и оптимизиране на мениджмънта. На практика разрастването на дейността повишава изискванията повече към нейното управление, отколкото към физическото осъществяване на отделните процеси. Системата работи добре, но някой трябва да се грижи за нея.
В обобщение: в етап на растеж бизнесът е в отлично състояние и ако трябва да сравним двете страни по сделката - купувачът печели повече, защото придобива добро бъдеще.
Обратно