Стратегия за продажба на бизнеса , част I
2010-04-15
Стратегията е съвкупност от цели и мерки, които да доведат до продажба на бизнеса. Тя включва:
- основание - обяснение за предлагането;
- начини за представяне на дейността;
- оценка на дейността.
Тактиката трябва да подготви и да формира нужното поведение за продажбата:
- конкретни мерки за подобряване на състоянието на дейността;
- начини на предлагане;
- гъвкавост при договарянето.
Това разделяне или разпределяне е условно. Нещата често се преплитат и преминават от едно в друго. Важното е да се постигне добър резултат.
В началото е основанието за предлагането. Собственикът трябва да си изясни защо иска да продаде своя бизнес и какво го е довело до това решение.
Причините могат да бъдат разнообразни, но както и да ги определяме, те винаги, от страна на собственика са натоварени с негативност - защото той иска да се освободи от бизнеса, да се отърве от него. Конкретните причини могат да бъдат вътрешни, лични, дотолкова, че той дори да не иска да ги сподели, да ги изкаже. В това няма проблем. Причините невинаги и не изцяло се включват в официалното основание.
Представянето на дейността трябва да бъде свързано с нейното бъдеще, с възможностите за продължение, които тя предлага. За всички е ясно, че собственикът се отказва по някакви (недобри за него) причини, а въпросът е - може ли дейността да продължи? Представянето може да се базира на предстоящо развитие, на непостигнатото, но възможно разрастване, на мечтите, които той не е успял да реализира.
Всяко подобно обяснение си има две страни:
1. невидима, съкровена, която остава в самия собственик;
2. видима - споделена, официално обявена.
На масата на преговорите се слага официалната версия. А в нея винаги има и спекулативен елемент. Винаги. С повече оптимизъм, с приповдигнати възможности. И това е част от играта. Понякога за собственика, който предлага бизнеса си, е важно да види, че дейността е поета в добри ръце. Когато наистина е честен към своя бизнес.
Обратно