Кога и в какво състояние да купите бизнес , част VI
2010-04-27
Купуване на дейност в етап на упадък
Такава покупка си е направо опасна. Ако купувачът не анализира и не си даде сметка какво купува, може бързо да стигне до края.
Такава оферта е приемлива в случаите, когато придобитият бизнес се добавя или надгражда към вече развита дейност. В подобно придобиване опитът на купувача е достатъчен, за да прецени и да намали риска за себе си. Разбира се, необходимо е да има и точна причина за покупката - някое от звената, което може да продължи да работи - например взаимоотношения с клиенти, които представляват интерес и за него се явяват като нови. С нови възможности.
Ако в покупко-продажбата бъдат включени недобри активи, те трябва внимателно да се преценят и да се оздравят, преди да се включат активно в дейността. Към тези активи можем да отнесем и персонала, ако той влиза в обхвата на сделката. При хората е по-трудно, не можеш да им смениш частите, не може и да им промениш мисленето отведнъж. Най-лесно е да ги подмениш със други. И най-правилното в повечето случаи. Защото персоналът неизбежно е бил съпричастен към залеза на бизнеса, неизбежно е бил заразен с неговия вирус. Лечението е мъчително и бавно. По-ефективно е отстраняването.
Засегнатите биха оценили такова решение като некоректно. Не е съвсем така, защото по отношение на социума нищо съществено не се променя - работните места се запазват, просто служебните задължения се поемат от други. Заетостта се запазва, производителността се подобрява. Като цяло обществото печели. Нищо повече от една подмяна. Поради по-ниската цена на офертата, възможно е предлагането на бизнес в упадък, да се стори привлекателно за начинаещи предприемачи. Но това е уловка за тях. Стартиращият предприемач трудно може да раздвижи и да разработи западащ бизнес. Защото съчетаването на личностното въвеждане с необходимото оздравяване на придобитата дейност, е доста, доста сериозно положение. В по-голямата част от случаите - непреодолимо.
Обратно