Кога и в какво състояние да купите бизнес , част VII

2010-04-28

Подлъгването на стартиращи предприемачи към такива сделки се основава на повърхностни заключения и изводи - еди-кой си има та­къв бизнес и той е много успешен.

Напълно вярно - във всеки вид бизнес, във всяка сфера, постоянно има някои, които успяват и други, които затъват. Няма лош бизнес, има лошо състояние. А при сделка за бизнес, заедно с вида на дей­ността, се купува и състоянието му. Предложението за покупка на залязващ бизнес може да дойде не от собственика, а от страна на конкуренцията - ако някоя от съсед­ни­те структури реши, че моментът е изгоден да поразчисти и да разши­ри своя терен - чисто поглъщане на дейност. Вероятността за такъв вариант за момента у нас е доста малка, но раздвижването на икономиката и промените, неизбежно ще доведат и до такива случаи.

 

Има един малко различен сценарий - по-бърз и по-привлекателен за купувача.

Понастоящем структурите, които работят добре, получават повече поръчки, натоварват се интензивно. И в един момент може да се ока­же, че разрастването на поетите ангажименти е много по-голямо от възможностите за изпълнение. Вертикалното развитие е изпреварило хоризонталното. Нещата започват да се провлачват. Бизнесът от бурно развитие направо скача в затормозяването, в несправянето.

 

Ако собственикът се усети навреме, може много успешно да прода­де част или цялата дейност. Реално в подобен случай той продава по­ръчки за работа, за изпълнение - договори. Едва когато се освободи от тях, той ще си даде сметка, че е станал жертва на разрастването.  То също трябва да се контролира.

Този вариант е много скоротечен и ако собственикът не се осъзнае навреме, дейността му може да навлезе в труден и мъчителен период - западане, поради несправяне.

За купувача на такъв бизнес (или на част от него), рискът не е го­лям - реално той купува повече работа за себе си, повече клиенти. И може да обвърже финализирането на сделката с реалното прехвърля­не и изпълнение на договореностите. Понякога може и да избира как­во да купи и какво - не. Реално за купувача такава сделка представлява неочаквано разрастване - за чужда сметка.

 

Многообразието на вариантите при предлагане на бизнес в последен стадий, се дължи на това, че продавачът не слага всичко на масата - има много премълчано, укрити причини, преиначени неща. В сделката за западащ бизнес има доста притворство и много неизвестности. Продаването на такъв бизнес обикновено е благоприятен изход за неговия собственик.


Обратно