Кога и в какво състояние да купите бизнес , част VII
2010-04-28
Подлъгването на стартиращи предприемачи към такива сделки се основава на повърхностни заключения и изводи - еди-кой си има такъв бизнес и той е много успешен.
Напълно вярно - във всеки вид бизнес, във всяка сфера, постоянно има някои, които успяват и други, които затъват. Няма лош бизнес, има лошо състояние. А при сделка за бизнес, заедно с вида на дейността, се купува и състоянието му. Предложението за покупка на залязващ бизнес може да дойде не от собственика, а от страна на конкуренцията - ако някоя от съседните структури реши, че моментът е изгоден да поразчисти и да разшири своя терен - чисто поглъщане на дейност. Вероятността за такъв вариант за момента у нас е доста малка, но раздвижването на икономиката и промените, неизбежно ще доведат и до такива случаи.
Има един малко различен сценарий - по-бърз и по-привлекателен за купувача.
Понастоящем структурите, които работят добре, получават повече поръчки, натоварват се интензивно. И в един момент може да се окаже, че разрастването на поетите ангажименти е много по-голямо от възможностите за изпълнение. Вертикалното развитие е изпреварило хоризонталното. Нещата започват да се провлачват. Бизнесът от бурно развитие направо скача в затормозяването, в несправянето.
Ако собственикът се усети навреме, може много успешно да продаде част или цялата дейност. Реално в подобен случай той продава поръчки за работа, за изпълнение - договори. Едва когато се освободи от тях, той ще си даде сметка, че е станал жертва на разрастването. То също трябва да се контролира.
Този вариант е много скоротечен и ако собственикът не се осъзнае навреме, дейността му може да навлезе в труден и мъчителен период - западане, поради несправяне.
За купувача на такъв бизнес (или на част от него), рискът не е голям - реално той купува повече работа за себе си, повече клиенти. И може да обвърже финализирането на сделката с реалното прехвърляне и изпълнение на договореностите. Понякога може и да избира какво да купи и какво - не. Реално за купувача такава сделка представлява неочаквано разрастване - за чужда сметка.
Многообразието на вариантите при предлагане на бизнес в последен стадий, се дължи на това, че продавачът не слага всичко на масата - има много премълчано, укрити причини, преиначени неща. В сделката за западащ бизнес има доста притворство и много неизвестности. Продаването на такъв бизнес обикновено е благоприятен изход за неговия собственик.
Обратно