Стратегия и тактика за купуване на бизнес , част I

2010-04-30

Стратегията за придобиване на бизнес може да се изрази кратко  да се вземе нещо готово, работещо и да се прескочат няколко стъпала от развитието. Да се започне от някакво по-високо ниво. Това се отнася за случаите, когато предприемачът е нов, нямал е дейност до този момент. Ако обаче купува бизнес по други съображения, стратегията се про­меня. Различните варианти могат да бъдат:

1. купуване на нов вид дейност, за да се прикачи към съществуващ собствен бизнес;

2. купуване с цел по-бързо разрастване на създадена подобна дей­ност;

3. придобиване с цел елиминиране на конкуренция.

В тези случаи промяната представлява поглъщане или сливане на дейност/дейности. Общото за всички варианти на покупка е бъдещето развитие, кое­то новият собственик желае да постигне.

 

При покупката на бизнес, от значение е мотивацията на купувача. Развитие  да, добре, но каква е крайната цел? Новият собстве­ник трябва да има стабилен отговор. Иначе, по принцип, целта на самостоятелната дейност е производ­ството на свръх продукт и участие в стопанския живот на обществото.

Има един предварителен въпрос, на който предприемачът трябва да си отговори преди да тръгне да създава самостоятелна дейност:  Ка­к­во ми се прави? За да бъде успешно едно начинание, добре е то да съвпада с вътрешната нагласа на собственика, да отговаря на личностните му стре­межи и въжделения, на желанията и на представите му за работа.

 

После следват трите изначални въпроса:

1. Защо да го правя?  - отговорът се припокрива с мотивацията и е лично достояние.

2. За кого да го правя?  - става ясно предназначението, потребител­ската адресация на дейността.

3. Как да го правя?  - трябва да се набележат начините за създаване и за организиране на работата. Взаимстването от опита на социу­ма е задължително.

 

Всичко това са детайли на стратегията, които трябва да изградят убедеността и потребността от придобиване на самостоятелна стопанска дейност. В същността си това са мисловни процеси. Привидно в тях няма работа, няма съзидание. Но само привидно. Развитието, успехът, прос­перитетът, зависят в преголяма степен от тази убеденост, от тези раз­бирания. Физическото осъществяване на стопанската дейност е просто про­дължение... към мечтите  материализирана реализация на вътрешния свят, на мотивацията за потребност.


Обратно