Стратегия и тактика за купуване на бизнес , част I
2010-04-30
Стратегията за придобиване на бизнес може да се изрази кратко да се вземе нещо готово, работещо и да се прескочат няколко стъпала от развитието. Да се започне от някакво по-високо ниво. Това се отнася за случаите, когато предприемачът е нов, нямал е дейност до този момент. Ако обаче купува бизнес по други съображения, стратегията се променя. Различните варианти могат да бъдат:
1. купуване на нов вид дейност, за да се прикачи към съществуващ собствен бизнес;
2. купуване с цел по-бързо разрастване на създадена подобна дейност;
3. придобиване с цел елиминиране на конкуренция.
В тези случаи промяната представлява поглъщане или сливане на дейност/дейности. Общото за всички варианти на покупка е бъдещето развитие, което новият собственик желае да постигне.
При покупката на бизнес, от значение е мотивацията на купувача. Развитие да, добре, но каква е крайната цел? Новият собственик трябва да има стабилен отговор. Иначе, по принцип, целта на самостоятелната дейност е производството на свръх продукт и участие в стопанския живот на обществото.
Има един предварителен въпрос, на който предприемачът трябва да си отговори преди да тръгне да създава самостоятелна дейност: Какво ми се прави? За да бъде успешно едно начинание, добре е то да съвпада с вътрешната нагласа на собственика, да отговаря на личностните му стремежи и въжделения, на желанията и на представите му за работа.
После следват трите изначални въпроса:
1. Защо да го правя? - отговорът се припокрива с мотивацията и е лично достояние.
2. За кого да го правя? - става ясно предназначението, потребителската адресация на дейността.
3. Как да го правя? - трябва да се набележат начините за създаване и за организиране на работата. Взаимстването от опита на социума е задължително.
Всичко това са детайли на стратегията, които трябва да изградят убедеността и потребността от придобиване на самостоятелна стопанска дейност. В същността си това са мисловни процеси. Привидно в тях няма работа, няма съзидание. Но само привидно. Развитието, успехът, просперитетът, зависят в преголяма степен от тази убеденост, от тези разбирания. Физическото осъществяване на стопанската дейност е просто продължение... към мечтите материализирана реализация на вътрешния свят, на мотивацията за потребност.
Обратно