Стратегия и тактика за купуване на бизнес , част III
2010-05-04
Следващата стъпка е оценка на бизнеса, който се предлага. Анализът в тази насока трябва да засегне:
1. материалната база;
2. силните и слабите страни на управлението;
3. системата за реализация на крайния продукт;
4. състоянието на персонала.
За оценката на материалната база може и трябва да се стъпи на текущите цени за предлагането имущество и оборудване, като се направи корекция за експлоатацията и овехтяването им до момента. За запознаването с начина на управление могат да спомогнат разговори и наблюдения. Може да се съди и по странични проявления някои от тях стават известни при маркетинговото проучване.
Тъй като времето и достъпът са ограничени, до изчерпателна оценка няма да се стигне, но сериозните пропуски и слабите страни вероятно ще бъдат забелязани. По отношение на начините за реализация на продукта собственикът-продавач трябва да предостави достатъчно информация обикновено изградената мрежа влиза в сделката и е важен елемент за общата оценка на дейността. Анализът на състоянието на персонала изисква специално внимание той е този, който ще продължи работата и който неизбежно ще пренесе, поне в началото, голяма част от предишната организация, с нейните силни и слаби страни.
Колкото по-голяма е структурата, толкова повече елементи от управлението се прехвърлят към персонала. И неговото отношение към работата е от голямо значение. Подмяната, реорганизирането или дообучението изискват време, така че в първия момент след смяната на собствениците, персоналът продължава, както си е свикнал. Събирането на впечатления става чрез разговори и наблюдения.
Един задължителен елемент с разрешение на собственика-продавач трябва да се разбере какво е отношението на персонала към продажбата на дейността. Препоръчително е това да се знае предварително. Иначе може да настъпят неочаквани усложнения.
Отделно, по време на договарянето и проучването, трябва да се изработи и оценка за репутацията на предлагания бизнес. От една страна тя присъства в цената, от друга много е важна за продължаването. Създаването на оценката и проведеният анализ от новия предприемач трябва да оформят неговата представа: какво купувам? И да му помогнат за договарянето на финансовите параметри на сделката. Купуването на бизнес е много подходящ ход, но изисква щателен анализ и надлежна оценка.
Обратно