Съдружие в различните етапи на бизнеса , част I

2010-05-14

Причините за търсене на съдружие могат да се проявят на всеки етап от развитието на бизнеса. Обикновено се разчита сдружаването да реши някакви проблеми и да повиши пазарните възможности на дейността, да изведе бизнеса на следващо ниво.

В повечето случаи съдружието отговаря на тези очаквания. Поне в началото. Защото едната страна, а понякога и двете, имат натрупан опит в осъществяването на дейността и благодарение на това бързо преодоляват съпътстващите смущения от обединението и от разрастването. Като икономически механизъм съдружието е правилен ход, необходима мярка за уедряване на бизнеса и за постигане на по-интен­зив­но развитие.

Съдружие в начален етап на бизнеса

В етапа на въвеждане съдружие се търси с цел материално и фи­нансово обезпечаване или по морални причини. Стартиралата дей­ност е крехка и търси подкрепа.

Съдружието на този етап по принцип е изгодно и за двете страни, но поради прибързаността, с която се пристъпва към него, крие опас­ности. Те са от личностен характер, а не от икономически. Ако влиза­щите в съдружие не успеят предварително да договорят разпределението на отговорностите и на резултатите, в по-късно време може да възникнат проблеми и несъответствия между тях. Сделката по включването на нов съдружник е по-скоро емоционал­на, отколкото премерена. И за двете страни.

Същевременно, поради ограничените финансови възможности и не­достатъчния опит, прибягването до консултации и до външно съдей­ствие, е почти изключено.

Поради тези причини успешното съдружие в етап на въвеждане на дейността е рядко срещан вариант. Но причината не е в съдружие­то. Тя е в етапа. Вече споменах, че в този етап преобладаващата част от предприемачите се провалят. Такава е статистиката, такъв е животът.

 

Привличането на съдружие на практика удължава съществуването на един нестабилен бизнес. И е начин да се обърнат нещата към добро. Но не винаги успява. По-успешен е вариантът, когато за съдружник се покани някой, който има достатъчно опит или е собственик на съседна дейност  ви­доизменено поглъщане с положителен резултат. Бизнесът, който тър­си съдружие, печели, но собственикът му губи той вероятно ще бъ­де поизместен от водещото място, поне в началото. За да остане равно­стоен са нужни усилия много неща ще трябва да научи, да усвои и да приложи. Не е невъзможно и си е израстване, личностно развитие.

Реализирането на съдружие в начален етап на бизнеса реално уве­личава шансовете за успех, но повишава изискванията и отговорностите към организирането и осъществяването на дейността. И увеличава риска като сбор от нестабилността на двете страни.

Привличането на съдружие в начален стадий е доста рисково, и за двете страни. Такова съдружие е силно застрашено от синдрома на разпределението в критичния период на идването на парите, на реализирането на добри постъпления. Само когато страните, влизащи в съдружие, предварително и ясно са уговорили правилата за участие и разпределение, нещата може да се подредят успешно. На практика голяма част от съдружията се развалят в началото на следващия етап, на растежа, точно поради причина на разпределение­то на добрите приходи.

Това е емоционалната страна на нещата. Практическата е, че съдружието не е дообмислено и конструирано докрай, не е включило всички елементи от организацията и разпреде­лението участие, отговорности, овъзмездяване. Орязано (или недонаправено) съдружие.

За да е успешно, съдружието в начална фаза на дейността изисква повече обмисляне и цялостно предначертаване на бизнеса.


Обратно