Финансов анализ на дейността , част I
2010-05-21
Представяне на дейността от продавача
Предлагащият бизнес за продан много добре знае неговото състояние и целта му е да изнесе напред силните страни, да спести или укрие слабостите, доколкото е възможно. Неговият финансов анализ търси по-висока цена. За продавача не е необходимо да определя в кой етап на развитието се намира дейността, стремежът му е да представи нещата максимално благоприятно.
Той много добре знае какво предлага и неговото представяне набляга на добрите страни на дейността. Продавачът няма причина да спазва някаква последователност и да представя изчерпателно нещата. За него е добре да покаже положителното, да развие очакванията си, да подскаже допълнителни възможности. Неговият анализ е оптимистичен (и цената му е такава).
Всяка стопанска дейност има силни и слаби страни. Представянето на силните страни създава картината на възможностите, на потенциала на изградената структура.
За да бъде прието едно представяне, то трябва да стъпи върху реални и доказуеми параметри:
- обхват на дейността за определен период назад;
- качества на крайния продукт;
- възможности на персонала като обем на работата;
- система за реализация постигнати обороти;
- структура на управление;
- възможности за разрастване.
Колкото по-близко е до реалното състояние, толкова по-убедително е представянето на дейността. Преиначаването и завишаването на параметрите, може за доведе до оттегляне на кандидатите. Обичайната търговска спекула няма място в представянето на бизнес за продан. При представянето на дейността неизбежно се проявява едно усложнение - то засяга и двете страни - различията между счетоводното и реалното състояние на дейността. Разлики винаги има. Изоставащите правила и опорочената макросреда у нас, активно съдействат за несъответствията между счетоводното отразяване и действителния обем на дейността.
Представянето на дейността от продавача трябва да бъде в числа и размери, които да бъдат потвърдени от практиката. Неговият финансов анализ трябва да показва възможностите и пазарното участие на дейността. А нещата винаги могат да бъдат представени по-добре, отколкото са в действителност. И винаги има граница. Тя се усеща. Или се изчислява. Ако се премине, кандидат-купувачът може да усети. И тогава ще натисне за по-ниска цена или ще се оттегли от сделката. Преиначаването на дейността не е от полза за продавача. И обикновено такъв подход удължава нещата. Възможно е и до неизгодни за него параметри.
В представянето на дейността (почти задължително) продавачът прилага и един друг подход премълчаването. Винаги има неща, които не се съобщават. И само вещото око на специалист може да ги забележи. Премълчаването не е толкова спекулативно, колкото преиначаването. Защото обикновено нещата, които не се съобщават, са поправими, те в повечето случаи са резултат от недобро управление. И новият собственик може да ги преодолее, да ги промени. Като инструменти на представянето, двата подхода имат различно поведение:
- преиначаването се стреми да повиши цената;
- премълчаването иска да запази по-висока цена.
Но крайната цел е с едно измерение - дейността да се продаде по-добре. И само внимателното и грамотното представяне може да постигне по-добър резултат.
Обратно