Финансов анализ на дейността, част II
2010-05-25
Финансов анализ за купувача
Тази процедура изисква подредена методика и се нуждае от определено време.
Финансовият анализ на предлаганата дейност трябва да определи нейното състояние и възможностите за развитие. Най-важна за купувача е пазарната позиция на дейността, която се определя от системата за реализация и от качеството на крайния продукт. Макар тези два параметъра да подлежат на обновяване и подобряване, в началото задължително се стъпва върху постигнатото, върху тях.
Системата за реализация на дейността трябва да се провери обстойно - по сключените договори, според присъствието на пазара, по създадените взаимоотношения с постоянни клиенти. Качеството на продукта се определя от мястото му на пазара, тенденциите за развитие и неговото съответствие на повишените изисквания.
Следва анализът на работните (производствените) възможности на предлаганата дейност определяне на нейната зависимост от оборудването, от заетия персонал и от управлението на разполагаемите ресурси. Наличието на големи възможности за промени и подобрения означава, че дейността не е добре работеща, а нейното оптимизиране и натоварване ще създадат допълнителни, невидими за момента, проблеми. И ще искат допълнителни инвестиции. Непълното използване на производствените възможности трябва да намали цената на дейността. Продавачът във всички случаи смята обратното, защото за него наличието на възможности е положителен фактор.
Реално погледнато обаче, разработването и оползотворяването на такъв потенциал е свързано с организиране и с влагане на средства. Нормално е купувачът да поиска отстъпка заради това. В цената на сделката производствените възможности трябва да влязат с действителната си стойност, а възможностите за развитие са по-скоро проблем, отколкото изгода за купувача.
Доста внимание трябва да се обърне и на персонала, който се явява заварен и ще продължи да работи след смяната на собствениците. Необходими са преки разговори и наблюдения, за да се улови отношението на заетите към дейността и към предстоящите проблеми. Продавачът вероятно няма да е съгласен с този подход, а при категоричен отказ за такова проучване, може да се стигне и до оттегляне от страна на купувача. В крайна сметка всяка работа се върши от хора, а като не можеш да ги прецениш - какво купуваш тогава?
Колкото персоналът е по-многочислен, толкова преходът към новото управление е по-труден. Колкото по-квалифициран труд изисква дейността, толкова по-трудно е пренареждането на заетостта и на организацията на работата.
В процеса на контактите и договарянето, купувачът трябва да придобие представа и за стила на управление и за взаимодействието между отделните звена в дейността. Двете крайности авторитарно или либерално управление и всяко друго средно положение между тях, формират различни отношения, създават разнообразни зависимости. Непосредствено след прехвърлянето на собствеността, тези взаимоотношения ще се запазят, ще продължат и ще предопределят последователността и енергичността на промените, на пренареждането на дейността. Изграждането, създаването на нови отношения в екипа, в поведението на персонала, е бавен процес, изисква повече време. Затова, на персонала трябва да се отдели нужното внимание, да се приемат изградените отношения и да се пренасочат в желаната посока.
В крайна сметка - колкото по-открит е собственикът, който предлага, толкова по-реално е състоянието на дейността до неговото представяне. Или: поведението на продавача съответства на състоянието на дейността.
Обратно