Последователност на финансовия анализ , част III
2010-05-28
3.Оценка на работните места
Всяко работно място е източник на приходи за бизнеса. Това налага да се сравни заплащането на труда с приноса му към дейността. При добра работа и оптимизирано управление, разходите за едно работно място (заплатата плюс всички добавки и осигуровки), трябва да са около една трета от принадената стойност, която се създава на това работно място. Принадената стойност е чистата печалба (чистия приход) от реализацията на положения труд.
Казано по друг начин: работникът/служителят трябва да изработва три пъти повече принадена стойност, отколкото получава (отколкото струва работното му място). Занижаването на тази норма подсказва недобро управление и неуплътняване на работната сила. Повишаването клони към некоректно заплащане на труда (чиста експлоатация). Посочената норма е силно усреднена. Има браншове и видове дейности, за които тя е различна, но винаги може да се намерят показатели, по които може да се анализира и преизчисли.
В оценката за работните места задължително трябва да влязат:
-квалификацията на персонала;
-организацията на работата му;
-взаимоотношенията в екипа.
Условията за момента са такива, че при предлагането на дейност за продан, най-вероятно е наемният труд да не е добре заплатен. (Такива собственици първи ще тръгнат да продават бизнеса си.)
Недоброто заплащане обаче дава по-голяма печалба, а тя задължително участва в крайната цена на бизнеса. Ето защо необходимо е да се анализира нивото на заплатите и да се обвърже с размера на печалбата. Освен това некоректността при заплащането на труда от работодателя, вероятно се разпростира и в другите елементи от дейността - отношението към клиентите, към доставчиците и т.н.
Един добър анализ на заплащането (от купувача) може да стигне до много полезни изводи и да изгради доста точна оценка за дейността. Няма да са изключение случаи, в които купувачът ще се отдръпне от сделката, поради заложена некоректност и прекомерна експлоатация на човешки труд. Недоброто заплащане поражда много проблеми (може би продавачът иска да се отърве точно от тях, може би дейността вече е тотално развалена). Тези причини изискват внимателно проучване, съпоставяне и анализ за кандидат-купувача.
Цената на труда е важна. Той създава принадената стойност, той дава пригодност на дейността. Броят на работните места също е от значение. Необходимо е купувачът да прецени доколко ефективно работи всеки от наетите, или поне всяко звено от дейността.
Опорна точка е отново споменатата методика, преценка на принадената стойност, създаваната печалба към цената на труда, сравняването им по елементи според конкретните условия. Идваме от етап, в който си създадохме впечатлението, че цената доминиращо се определя от потребителската стойност на продукта, че надценката зависи единствено от търсенето. Забравихме, че има и предлагане. Защото дойдохме от времена на дефицит. И надценките ни владееха.
Сега пазарът постепенно се насища по всички сектори. И цената се определя от качеството, от вложения човешки труд. Вярно е, че все още водеща за нас е цената, качеството отива на второ място, но времената се промениха и търсенето е различно. Потреблението става по-умно, по-прецизно. Доброто качество изисква повече труд, повече принадена стойност. А добрият труд изисква и добро заплащане.
Обратно